söndag 6 augusti 2017

Nästan vardag!

Lite mer än en månad sedan vi flyttade in i lägenheten nu, och ca 1.5 månader sedan vi kom tillbaka till Sverige - det känns jättebra och vi känner oss lite mer som hemma nu faktiskt. Man börjar lära sig stan lite mer också - vi har träffat endel nya kompisar, haft familjebesök och turistat lite!

Hur känns det nu att ha flyttat hem/tillbaka? Den största känslan är såklart att det är väldigt roligt och väldigt skönt, samtidigt som man saknar Australien och att "bo utomlands" lite med. Men men saknar verkligen inte att man bodde så långt bort! Det var det där resandet och att inte kunna hälsa på familjen hemma så ofta som gjorde det svårt, jag saknade ju familjen väldigt mycket de senaste åren. Det känns nu som mitt äventyr som jag startade år 2008 efter studenten har fått ett nytt spännande kapitel, på hemmaplan!

Men jag tror att just nu är man inne i en liten svacka, vardagen har inte rikigt kommit ännu och den tuffa första månaden efter flytten blev lite utdragen, nya utgifter, sparpengarna försvinner alldeles för snabbt, och man känner sig lite förvirrad. Lite som när man vaknar mitt i natten och undrar vart man är - det tar en sekund sedan kommer man på! :P Ibland känns det nästan som man fortfarande är utomlands någonstans, vi pratar engelska till 90% hemma fortfarande (även om vi övar så mycket svenska som möjligt, handlar mest om att inte glömma bort att öva), och när man ringer hem till familjen tänker man ibland på "tidsskillnaden" som inte finns!

Stockholm är ju väldigt internationellt så det gör inget om folk tror man är turist ibland, de flesta hör ju på Jared att han inte kan svenska helt ännu, så de vill väl hjälpa honom :) Ibland rättar jag dom, men ibland känns det bara onödigt att säga till - de låter ju så glada när de får prata lite engelska! Och när man beställer en kaffe och de ber om ens namn, så blir det typ Elli....nor? Eleonor blev oftast krångligt i Australien (allt från Alanah, Ali, Eli, Elena, Eleanor, Ally, till och med Alan en gång!) så jag brukar bra säga Elly. Nu är det Jared som får lite olika namn, Jerry, Gerard, Jerred med mera! :P

Under dagarna fixar jag med lägenheten, läser lite geo-relaterade saker, tränar och tar det lugnt, men vi har även turistat lite inne i stan och tagit fina kort. Änsålänge har ju den svenska sommaren inte varit jättevarm (det är samma temperaturer som Brisbanes vinter hehe), men det den är ju underbar ändå! Speciellt nu med min nya allerginässpray som i princip tar bort alla mina pollenbesvär. Jared älskar dessa temperaturer, han kommer ju från tropisk värme och hatar att svettas!

Vi är ju kaffenördar som sagt, så vi fikar väldigt mycket och vi har hittat några nya favoritcafen - varav ett av dem har personal från Australien! Väldigt roligt :) Det känns som en perfekt kombination med Sveriges alla kanelbullar och andra fika-bakelser och Australienskt kaffe, det kan inte bli bättre!

Men kort sagt, det känns väldigt skönt att vara hemma igen, nya utmaningar framför oss och roligt att träffa alla igen! Jareds jobb går bra, de är mitt uppe i övergången till det svenska kontoret, och nu håller vi tummarna på mina doktorandansökningar också! Nu ska vi strax ut i regnet och träna lite, så inte så mycket mer att uppdatera just nu - men vi skriver mer snart! :)
Kram



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar